Chrześcijanie w Indonezji walczą o odzyskanie dostępu do swoich budynków kościelnych.
SURABAYA, Indonezja — Lokalni urzędnicy we wschodniej Dżakarcie w Indonezji usunęli plombę z budynku kościoła 26 czerwca, (trzy miesiące po jego zamknięciu) ku radości chrześcijan.
Powołując się na brak pozwolenia, Biuro Planowania Miasta Wschodniej Dżakarty 20 marca zamknęło i zaplombowało budynek Indonezyjskiego Kościoła Chrześcijańskiego Kongregacji Palsigunung we wschodniej Dżakarcie. Miejsce kultu znajduje się w centrum biznesowym Griya Ciracas w wiosce Kelapa Dua Wetan, dystrykcie Ciracas w gminie East Dżakarta.
Przywódcy kościoła GKI Palsigunung starali się uzyskać pozwolenia od 2012 roku, ale szef lokalnej dzielnicy i szef Stowarzyszenia Obywatelskiego odmówili podpisania zgody. Kościół uzyskał zgodę 80 mieszkańców, ale mimo to nie otrzymał pozwolenia od władz. Członkowie kościoła pozbawieni zostali swoich praw.
„Osiemdziesięciu mieszkańców wyraziło zgodę zgodnie z wymaganiami Wspólnego Dekretu Ministerialnego z 2006 r., ale ponieważ został on odrzucony przez dzielnicowych i szefów Stowarzyszenia Obywatelskiego, dom modlitwy został zamknięty przez Urząd Planowania Miasta” – powiedział Permadi Arya.
Chociaż pracownicy Biura Planowania Miejskiego Wschodniej Dżakarty w towarzystwie lokalnych wysokich urzędników zdjęli zakaz i plombę, kościół nie będzie mógł korzystać z tego miejsca, dopóki przywódcy nie złożą wniosku o zmianę sposobu użytkowania budynku. Liderzy powiedzieli, że planują wkrótce złożyć wniosek. Muhamad Sodik, szef Wydziału Planowania Miejskiego we wschodniej Dżakarcie powiedział lokalnym mediom, iż wymagany dokument należy załączyć i przesłać rządowi. Podkreślił, że władze lokalne nie zabraniają ludziom odprawiania nabożeństw.
Szef Forum Komunikacji Międzyreligijnej we Wschodniej Dżakarcie Ma’arif Fuadi, powiedział, że plomba została usunięta, aby umożliwić przywódcom kościoła Palsigunung przeprowadzenie konserwacji, aby budynek nie był opuszczony, jak to bywało w przeszłości.
Przewodniczący zgromadzenia Palsigunung GKI, Jisman Hutasoit, powiedział, że kościół wkrótce uzupełni wszystkie wymagane dokumenty do uzyskania licencji. Kościół został przeniesiony na to miejsce w marcu po zniszczeniu ich kościoła po powodzi.
Andreas Yewangoe, były szef Komunii Kościołów Chrześcijańskich a obecnie członek Indonezyjskiej Agencji Rozwoju Ideologii Pancasila (BPIP) solidaryzuje się z wysiłkami Permadi Aryi.
„W tym kraju potrzebna jest nie tylko tolerancja, ale równość wobec prawa” – powiedział Yewangoe dla Morning Star News. „Jeśli poczucie równości zostanie zakorzenione w duszy każdego Indonezyjczyka, nie będzie zastraszania i przeszkód. Nikt nie będzie prześladowany ani pomijany z powodu różnic etnicznych, rasowych i religijnych”.
Od zagrożeń dla pokoju
W wiosce Mangunjaya we wschodniej Dżakarcie, w dystrykcie Tambun, trwający od tygodni sprzeciw wobec obecności kościoła, którego kulminacją było przerwanie nabożeństwa 18 czerwca, został zakończony pokojowym porozumieniem 21 czerwca.
Szef lokalnego Stowarzyszenia Obywateli i inni muzułmanie zakłócili nabożeństwo w Cahaya Fajar Pengharapan House of Worship po wcześniejszych groźbach zakazu kultu i innych formach zastraszania, powiedział pastor Elyson Lase.
„Uniemożliwienie w niedzielę 18 czerwca odprawienia nabożeństwa było kulminacją” – powiedział pastor Lase dla Morning Star News. „Byliśmy narażeni na groźby, zastraszanie i zakazy od maja ubiegłego roku, kiedy RT [szef dzielnicy] wydał nawet list zakazujący nam odprawiania nabożeństw”.
Umowa z 21 czerwca pozwala kościołowi na dalsze zgromadzanie się w tym miejscu. „Nabożeństwa będą odbywały się jak dotychczas w przyszłości” – czytamy w porozumieniu, dodając, że porozumienie zostało osiągnięte bez żadnego przymusu.
Indonezja zajęła 33. miejsce na światowej liście prześladowanych chrześcijan w 2023 r. stworzonej przez Open Doors, obejmującej 50 krajów, w których chrześcijanom żyje się najtrudniej. Społeczeństwo indonezyjskie przyjęło bardziej konserwatywny islamski charakter, a kościoły zaangażowane w działalność ewangelizacyjną są narażone na ataki islamskich grup ekstremistycznych, wynika z raportu Open Doors WWL.
„Jeśli kościół jest postrzegany jako głoszący i rozpowszechniający Ewangelię, szybko spotyka się ze sprzeciwem ze strony islamskich grup ekstremistycznych, zwłaszcza na obszarach wiejskich” – czytamy w raporcie. „W niektórych regionach Indonezji nietradycyjne kościoły walczą o pozwolenie na budowę kościoła, a władze często ignorują ich dokumenty”.
Tłum. Eliza Tarka
Źródło: christianpost.com