Ze świata

Arabia Saudyjska tonuje treści antysemickie i antyizraelskie w podręcznikach

Raport uzupełniający IMPACT dotyczący programu nauczania w Arabii Saudyjskiej 2020.

Arabia Saudyjska może jeszcze nie zawarła pokoju z Izraelem i nie dołączyła do porozumienia pokojowego Abraham Accords, lecz właśnie podjęła krok w kierunku skorygowania swojej narracji dla przyszłych pokoleń.

„Saudyjskie władze rozpoczęły proces wykorzeniania antyżydowskiej nienawiści”

Nowy raport pokazuje, że z tegorocznego programu nauczania usunięto sporą część obecnej wcześniej w saudyjskich podręcznikach nienawiści i podburzania. Wraz ze znaczną ilością materiału o charakterze antysemickim i antyizraelskim oraz większością treści mówiących o dżihadzie.

IMPACT-se, instytut badawczy zajmujący się analizą podręczników szkolnych, wydał kontynuację swojego raportu ze stycznia 2020 roku, dokonując oceny nowych podręczników na rok szkolny 2020/2021.

„Badając główny trend naszych raportów na temat saudyjskiego programu nauczania z lat 2002, 2008, a nawet 2019, wyraźnie widać, że nowe podręczniki z 2020 roku wyrażają instytucjonalny wysiłek w celu zmodernizowania obecnego w Królestwie programu nauczania” – powiedział Marcus Sheff, dyrektor naczelny IMPACT-se.

„Saudyjskie władze rozpoczęły proces wykorzeniania antyżydowskiej nienawiści. W tym okrytego złą sławą Hadisu, który podsycał antysemityzm w muzułmańskim świecie” – powiedział Sheff w oświadczeniu.

Przykłady wprowadzonych zmian w podręczniku

Jednym z przykładów jest usunięcie z nowych podręczników niechlubnego Hadisu, będącego podstawą znacznej części antyżydowskich tendencji w muzułmańskim świecie (Hadis to zgodnie z wiarą muzułmanów zapis słów i czynów proroka Mahometa oraz zjawisk, na które prorok wyraził cichą zgodę). Hadis głosi, że muzułmanie i Żydzi będą toczyć ze sobą wojnę, w której muzułmanie zabiją wszystkich Żydów. Ten przekaz przez dziesiątki lat był obecny w szkolnych podręcznikach.

Usunięto też klasyczny, antysemicki trend, obecny w programie nauczania jeszcze w 2019 roku. Mianowicie, że Żydzi (zwani „siłami syjonistycznymi”) „pełnią kontrolę nad światem i używają nikczemnych środków, by osiągnąć swoje cele. Takich jak pieniądze, kobiety i narkotyki”.

Zgodnie z raportem, wykreślono większość odniesień do dżihadu i męczeństwa. Między innymi twierdzenie, że „dżihad według drogi Allaha to punkt kulminacyjny islamu”; również postawa wobec Izraela stała się „bardziej zrównoważona i tolerancyjna”. Przykładowo, usunięto cały rozdział zatytułowany „Niebezpieczeństwo syjonizmu”.

„W islamskiej edukacji nadal obecna jest nienawiść do Żydów”

Godne uwagi jest też pozbycie się z podręczników fragmentu potępiającego homoseksualizm jako czynu zasługującego na śmierć.

Twórcy raportu donoszą, że chociaż zmiany mają pozytywny kierunek i wskazują na wprowadzenie umiarkowanego tonu, wciąż jest wiele do zrobienia. W islamskiej edukacji nadal obecna jest nienawiść do Żydów, wyrażająca się m.in. w określaniu „żydowskich winowajców” mianem małp.

Według raportu, Izrael nie jest w pełni uznany prawnie, na przykład, nie ma go na mapach. A syjonizm nadal uważany jest za „rasistowski ruch polityczny”.

„Konieczne są dalsze poprawki. Jednak nadrzędnym wrażeniem jest chęć zaangażowania, uczestnictwa w dialogu dotyczącym zawartości programu nauczania, by ostatecznie pójść w kierunku reformy podręczników” – powiedział Sheff.

Autor: Julie Stahl
Źródło: CBN News

Podobne: USA: projekt ustawy, by monitorować nienawiść do Żydów w palestyńskich podręcznikach

 

pokaż więcej

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button